Komoly eladósodás mellett épül a kínai fogyasztói társadalom

sanghai_skyscraper-city-evening-building.jpg

A kínai vállalati és kormányzati szektor eladósodása már eddig is aggodalommal töltött el sokakat. Mindeközben a kínai fiatalság komoly mértékben amerikanizálódik fogyasztási, megtakarítási és hitelfelvételi szokásait tekintve. A kínai háztartások adósságállománya drámai módon megnőtt az elmúlt évtizedben, a rendelkezésükre álló jövedelemhez viszonyítva már magasabb, mint az Egyesült Államokban. Egy gazdasági lassulásnál ez számottevő problémák forrása lehet. 

Kínában 1990 és 2009 között kicsivel több, mint 330 millió gyermek született. Ez a ma 10 és 30 éves kor közötti generáció fogyasztási és megtakarítási szokásait tekintve nagyságrendekkel jobban hasonlít amerikai kortársaira, mint a hetvenes években és azelőtt született honfitársaira. Az idősebb kínai generációk ma már elképzelhetetlen nélkülözésben, viharos gazdasági körülmények között cseperedtek fel, aminek a következtében a szárnyaló kínai gazdaság mellett extraerős megtakarítóvá váltak. A mai kínai fiatalok számára a különféle kütyük, a szórakozás, a divat és az utazás sokkalta fontosabb, mint a pénz félretétele. Szinte felfoghatatlan az a sebesség ahogy Kínába a fogyasztói társadalom berobbant. Erre az egyik legjobb ábra az autóértékesítések számának az alakulása 2000 óta. Az alábbi ábrán ez látható negyedéves bontásban az utolsó 12 hónapra vonatkozóan 2000. december 31. és 2019. szeptember 30. között:

Érdekes látni, hogy míg az EU és az USA együttes értékesítési darabszáma a 2000 végi éves 29 millió darabról 28 millióra csökkent, addig Kínában 2 millióról 26 millióra nőtt ez a szám. A jármű csak egy példa arra a fogyasztási boomra, ami végbement a 2000-es és 2010-es években Kínában.

Párhuzamosan a fogyasztás növekedésével a nagyon magas megtakarítási hajlandóság a 2010-es évek elejének tetőzése után csökkenni kezdett. Míg a kínai háztartások a rendelkezésükre álló jövedelmük 39%-át takarították meg 2010-ben, addig az az érték 2025-re várhatóan 25%-ra csökken. Az alábbi ábra a megtakarítási ráta 2000 és 2016 közötti alakulását és a 2017 és 2024 közötti előrejelzéseket mutatja:

A probléma a megtakarítási hajlandóság csökkenésével Kínában alapvetően az, hogy

A FIATALABB GENERÁCIÓK NEMHOGY NEM TAKARÍTANAK MEG, HANEM GYAKORTA HITELBŐL FOGYASZTANAK. EMELLETT A KÍNAI KÖZÉPOSZTÁLY IS TELJESEN AMERIKAI STÍLUSBAN KÖLT ÉS ADÓSODIK EL AZ ELMÚLT ÉVTIZEDBEN.

A kíméletlen ütemben növekvő jelzálog adósság mellett is egyre nő a rövidlejáratú fogyasztási hitelek aránya a lakossági hitelállományon belül. Ezen rövidlejáratú fogyasztási hitelek a hosszúlejáratú hitelek (döntő többségében jelzálog és autó) és a rövidlejáratú (lakosság számára folyósított) üzleti célú hitelek állománya az alábbi módon növekedett parabolikusan 2004 és 2018 között:

A gyorsuló lakossági eladósodást kiválóan mutatja az a tény, hogy

A 2018-AS RÖVIDLEJÁRATÚ FOGYASZTÁSI HITELÁLLOMÁNY NAGYOBB ÉRTÉKŰ, MINT A 2010-ES JELZÁLOG HITELÁLLOMÁNY VOLT!

Az amerikanizálódás még jobban látszik, ha a háztartási hitelek arányát GDP arányosan ábrázoljuk 2006 és 2017 között, egy ábrán láttatva ezen mutató alakulását Kínában és az USA-ban:

KÍNA ÉVSZÁZADOS HÁTRÁNYÁT IGYEKSZIK NÉHÁNY ÉV ALATT LEDOLGOZNI A FOGYASZTÓI TÁRSADALOMBAN. 

Az IMF becslése szerint a 2017-es 49%-os GDP-arányos kínai lakossági hitelállomány 2024-re 68%-ra nő. Egy másik mutatóban már sikerült is „megelőzni” az Egyesült Államokat. A háztartások jövedelméhez viszonyított kínai lakossági adósságállomány a 2008-as 43%-os értékről a 117%-ra emelkedett (eközben az USA hasonló mutatója 127%-ról 101%-ra csökkent).

Az Alibaba szerint a fiatal kínai generáció lett napjainkra a legfontosabb fogyasztói csoport az országban. Az Alibaba „Singles Day” néven futó, évente egyszer novemberben tartott 24 órás online vásárlási eseményén az alábbi forgalmat bonyolította 2011 és 2018 között:

A vezető kínai online kiskereskedelmi cég beszámolója szerint a 2018-ban közel 31 milliárd dollárra rúgó november 11-i „bevásárlónapon” vásárlóik fele már az 1990 után született fiatalok közül került ki.

Mindeközben az online-térben aktív fiatalok számára a fin-tech cégek ontják az interneten keresztül felvehető fogyasztói hiteleket. A könnyen és gyorsan rendelkezésre álló kölcsönök miatt továbbra is éves szinten 20% körüli növekedés várható a rövidtávú fogyasztói hitelállományban. A növekedésnek a hitelek minőségét tekintve már komoly árnyoldalai kezdenek megmutatkozni az elmúlt negyedévekben. A pekingi székhelyű Yirendai, mint tőzsdén jegyzett cég közzéteszi a fizetési késedelem által érintett fogyasztói hiteleinek az arányát, amely az alábbi módon alakult 2014 és 2018 között:

Egy szó, mint száz, az imént bemutatott adatokból és legfőképpen a trendek alakulásából látható az, hogy

EGY GLOBÁLIS VAGY KÍNAI GAZDASÁGI LASSULÁS ESETÉN IMMÁRON A KÍNAI FOGYASZTÓI HITELÁLLOMÁNY ÉS ANNAK A FESZÍTETTSÉGE IS KOMOLY PROBLÉMA FORRÁSA LEHET.

(Írásomban nagy segítségemre szolgáltak a Wall Street Journal  Less Savings, More Debt: How Chinese Manage Money American-Style, in 17 Charts című és a Young Chinese Spend Like Americans – and Take on Worrisome Debt című cikkei. Köszönet értük. Címlapkép: Felhőkarcolók Sanghai-ban, Piqsels)

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr8115288324