Háború = infláció!

haboru.jpg

Az amerikai mosógép és mosógépalkatrész fogyasztói árindex érdekes jövőképet szolgáltat a kereskedelmi háború lehetséges következményeivel kapcsolatban. Márciusról májusra az árak 17,7%-kal emelkedtek!

cpi-laundry-930.png

Január végén az amerikaiak megemelték a napelemekre és a mosógépekre kivetett vámokat. Úgy tűnik

A CÉGEK EGY AZ EGYBEN ÁTHÁRÍTOTTÁK EZT A VÁMEMELÉST A FOGYASZTÓKRA, LÁTHATÓAN NEM SOKÁIG GONDOLKOZTAK RAJTA, HOGYAN VÉDJÉK MEG AZ ÁRRÉSÜKET.

A hazai gyártók ennek a farvizén talán profitálhatnak, de a kép ennél sokkal összetettebb. Az elmúlt  öt évben harminc százalékkal estek a fogyasztói árak, vagyis a jelenlegi folyamat egy hosszú távú normalizálódásnak is tekinthető ebben a szegmensben. De vélhetően látni fogunk még hasonló példákat a jövőben, ha augusztus végén valóban kivetik a 10%-os vámot 200 milliárd dollárnyi termékre.

HA VALAMIT ELÉRHET TRUMP A GLOBÁLIS KERESKEDELEMBE VALÓ BEAVATKOZÁSÁVAL, AKKOR AZ ELSŐDLEGES, ÉS TALÁN LEGFONTOSABB HATÁS AZ INFLÁCIÓ LEHET.

Sokan vizionáltak az elmúlt években emelkedő árszínvonalat, többek között a Fed monetáris politikája miatt, de nem érkezett meg – ezt Amazon-faktornak is hívhatnánk. Most talán korábban nem várt intézkedések sorozata elindíthatja a régóta várt inflációs hullámot. Ha 9%-kal emelkedtek az importárak és 18%-kal az eladási árak, akkor az minden más változatlanságát feltételezve azt mondja számomra, hogy a cégek készülnek arra, hogy a volumen vissza fog esni és ezt csak sokkal magasabb árakkal tudják majd kompenzálni – nyilván ennél sokkal bonyolultabb ez a mátrix, de próbáljunk egyszerűsíteni.

A globális kereskedelmi volumen 3 havi gördülő változása 2015 óta a leggyengébb teljesítményt mutatta már áprilisban is, ez a legfrissebb elérhető adat. Mit fog mutatni, ha igazán beütnek a vámok?

Hogy mivel vághat vissza Kína, ha 200 milliárd dollárnyi árura kivetik/megemelik a terheket? Talán a turizmussal, de nem gondolnám, hogy ezzel ellensúlyozhatná az amerikai akciók hatásait. Csak érdekesség, hogy 2017-ben a kínai turisták adták a globális költések 21%-át, ami körülbelül 260 milliárd dollárnak felel meg, ezzel szemben az amerikai költések 130 milliárd dollár körül alakultak.

top-five-tourism-spender-2017-e1531751896156.jpg

Vélhetően ez csak egy harmadik vonalas intézkedésnek bizonyulhat utólag, de néhány komolyabb luxusgyártó értékesítésére hatással lehetne a jövőben. A kínai turistákat könnyebb lehet letiltani egy amerikai kirándulásról, mint az amerikaiakat a kínai utakról, de

AKI IGAZÁN SZENVEDNI FOG EBBEN AZ EGÉSZ HÁBORÚBAN, AZ A VILÁGKERESKEDELEM ÉS A NAP VÉGÉN A FOGYASZTÓ.

Köszönjük!

(Fotó: Carsten Schertzer, Flickr)

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr2814157625
süti beállítások módosítása