A német piac bevétele önmagában is fontos lehet a Teslának

icar.jpg

Európába jön a Tesla, de a közép-kelet európai versenyzők helyett Németországot választotta Elon Musk cége. Milyen ajánlat győzhette le az adókedvezményeket és az olcsó, szakképzett munkaerőt? Az eladási statisztikákban eddig gyenge német piac önmagában is fontos érv lehetett – a sokkal kisebb holland, és a még annál is kisebb norvég piacon is több mint négyszer annyi Tesla fogyott tavaly, mint a németeknél.

2015-ben lehetett először hallani arról, hogy a Tesla Európába telepítené legújabb gyárát, amely a Gigafactory 4 néven futott. Az európai gyártás időközben nemcsak a piacszerzés miatt, hanem azért is fontossá válhatott Elon Musk és a részvényesek számára, hogy amennyiben az USA 2020-ban végül mégis védővámokat vezetne be az európai autókra, egy esetleges hasonló európai viszontválasz őket ne sújtsa. A hírek szerint Szlovákia mellett Magyarország is versenyben volt az európai gyárért, azonban mostanra kiderült, a gyár Németországban épülhet meg 2021 második felében. A gyár építése 2020-ban indulhat el, azonban Kínával ellentétben, ahol 10-11 hónap alatt felépült, Európában a szigorúbb szabályozás mellett reálisabbnak tűnhet a 18 hónapos beruházási idő, így optimista esetben is 2021 második felében indulhat be a gyártás.

De miért Németországba ment a Tesla, amikor a német autógyárak az elmúlt években inkább európa keleti felé kacsingattak új beruházásaikkal? Első ránézésre mindenképpen meglepő lehet Németország, azon belül is a Berlin melletti Grünheide, mint lokáció, meglátásom szerint azonban ez egy jó döntés volt, nézzük milyen szempontokat mérlegelhettek:

  • erős beszállítói hálózat,
  • a vevői kör jelentős részét Észak-Európa adja (a fontos piacot jelentő skandináv és benelux államokba is könnyebb a szállítás),
  • a lengyel határ közelsége a munkaerőre adhat megoldást (a beszállítókkal együtt a tervek szerint akár 10.000 új munkahelyet is teremthet a gyár, ami a német prémium gyártókhoz képest várhatóan több élőmunkaerőt alkalmazhat, ahogy ez az amerikai gyárban is látszik).

AZ IGAZI ÜTŐKÁRTYA AZONBAN A NÉMET ÚJAUTÓ-VÁSÁRLÓ PIAC LEHET.

Az elmúlt 8-10 évben Németországban valahogy mindig úgy alakult, hogy az állami támogatások körébe pont nem fértek bele a Tesla modellek a listaáruk miatt: a Model S abszolút kiesett, míg a Model 3 az elmúlt években 2000 eurós támogatással volt elérhető, miközben más típusokra a dotáció ennek több mint duplájára is rúghatott. Így a Tesla vásárlók 2.500-4.000 EUR támogatástól estek el, ami jelentős versenyhátrányt jelentett a Musk cégének.

Ez jól látszik az európai értékesítések alakulásán is: míg Hollandiában és Norvégiában is Tesla őrületről lehet beszélni, addig a lakosságszám alapján jelentősen nagyobb Németországban harmad annyi Teslat sem tudtak értékesíteni. Ezt lehetne azzal indokolni, hogy a németek szeretik a gyors, belső égésű motorral szerelt autókat, azonban ez a különbség nem általában az elektromos autókra, hanem a Teslára nézve mutatható ki. Az elektromos Audi A3 vagy VW e GOLF de a BMW i3-as elektromos modellje is jól fogy Németországban, ezek piacát az állami támogatás is tovább erősítette.

A táblázatból jól látszik: hiába áll a harmadik helyen a 2018-as értékesítési darabszámot tekintve Európában Németország,

  • a 2017-es eladásokhoz képest nem pusztán visszaesésről, hanem az egyik legjelentősebb visszaesésről beszélhetünk Európában, míg az északi országokban ha kisebb mértékben is, de továbbra is emelkedtek-stagnáltak az eladások (részben nyilván az elektromos autók piacán megjelenő egyre nagyobb kínálat és verseny miatt)
  • a több mint nyolvanmilliós német piacon az eladási darabszámok arányaiban a töredékét teszik ki számos európai országnak, nemcsak az ötmilliós Norvégiával vagy a 17 milliós Hollandiával összevetve.

A Német kormány azonban a BILD információi szerint már 2020-ban újabb autó vásárlási támogatást jelenthet be, melynek természetesen az elektromos autók lehetnek a nyertesei. Míg jelenleg 2.000 EUR állami támogatás jár a Model 3-ra addig a tervezet szerint jövőre már 6.000 EUR támogatást kaphat a vásárló erre a modellre. A Teslának tehát sok új vásárlót hozhat, ha sikerül bekerülnie egy ilyen programba a Model 3 vagy Y autóival.

A Német kormánynak a beruházás, a munkahely teremtés és az adóbevétel mellett azért is lehet fontos ez a beruházás, mert így a Tesla gyorstöltő hálózata is fejlődhet, továbbá a Co2 kvóta teljesítéséhez is kiemelt fontosságú az elektromos autók térnyerése. Ráadásul ez a téma jelenleg szavazókat is tud hozni a kormánynak, hiszen a környezetvédelem kiemelt téma a választok körében is.

A gyárral kapcsolatban eddig annyit lehet tudni, hogy nem csak összeszerelő üzem lesz, hanem akkumulátort, hajtásláncot is fognak gyártani az új Model Y mellett. Ez a meglévő autók alkatrész ellátását is segítheti. Az igazán érdekes hír azonban az, hogy tervezőket is szeretnének felvenni, ami arra is utalhat, hogy az európaiak számára egyes modellek belső terét vagy apró részleteit megváltoztathatják, ezzel is kívánatosabbá téve autóikat, amely nap végén tovább növelheti az értékesítési számokat. A nemrég bemutatott Cybertruck után, melyet egyértelműen baltával faragtak, érdekes lenne látni, egy európai tervező tollából érkező, európai vásárlóknak tervezett Tesla-t.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr7815341246
süti beállítások módosítása