A Nagy Tesla Csata – 2018

A kék sarokban Elon Musk, a pirosban maga az aranyember, a Goldman Sachs. A két fél támogatóinak a sora végeláthatatlan. A Tesla (TSLA) részvények kereskedése 2018-ban egy igazi nehézsúlyú ökölvívómeccsre hasonlítható. Záporoznak az ütések, mindkét fél feküdt már a padlón, de tízig még senkire sem számoltak. Írásom semmiképp nem befektetési ajánló, csak egy helyzetkép korunk egyik legizgalmasabb projektjéről a Tesláról, és a cég részvényeinek idei kereskedéséről.

tesla.png

Kevés vállalat és vállalatvezető tudott olyan elementáris erővel berobbanni a globális köztudatba a 21. században, mint a Tesla és Elon Musk. Az összhatás talán csak Steve Jobs Apple-jével és Jeff Bezos Amazonjával hasonlítható össze. Mintha a világ érezné az autózás forradalmának egyre erősebben fújó előszelét. A technológiai fejlődés hihetetlen mértékben felgyorsult az elmúlt évtizedekben. Elindult a Naprendszer meghódítása, már a Plútóhoz is eljutott egy űrszonda. Egyre jobban teret hódít a robotizáció, a gépek már megverik az embereket sakkban és góban. Mindeközben viszont az autózás alapvetően semmit sem változott, az 1876-ban megalkotott Otto-motor működteti autóink döntő többségét.

Ebbe az anomáliába robbant be 2008-ban a Tesla: minden károgás és hitetlenkedés ellenére elkezdte gyártani és forgalmazni tisztán elektromos autóit. Lehet vitatkozni, hogy mennyire vízió és mennyire a velünk élő valóság ezeknek a gépjárműveknek a tömeges elterjedése, vagy arról gondolkozni, hogy mennyire sok vagy kevés az a 350.000 autó, amit 2018 júniusáig a Tesla legyártott. Sőt a Tesla kapcsán szinte mindenről csak vitatkozni lehet. Tipikusan olyan cégről van szó, amit a piaci szereplők tetemes többsége csak fehéren vagy feketén hajlandó látni. Szürke megítélés nincs. Ez a fajta befektetői hozzáállás tökéletesen látható a részvények mozgásán is. Kevés cég mondhatja el magáról a technológiai szektorból napjainkban, hogy

EGYSZERRE AJÁNLJA ELADÁSRA A PAPÍRJAIT A GOLDMAN SACHS, A JP MORGAN ÉS A COWEN.

2018: Tesla az űrben, a Tesla zűrben

A Teslához hasonlóan Musk nevéhez köthető Space X február elején végezte el sikeres rakétatesztjét. A teszt képei bejárták az internetet. A hordozórakéta egy 2008-as Tesla Roadstert vitt magával, amiben egy Starman bábu ül. Starman egy 1984-es regény humanoid földönkívüli szereplője. Az egész dolog, úgy ahogy van, szenzációs marketing a Tesla-csoport számára. Starman elindult egy Teslával a Mars felé. Mindeközben a „földhözragadt” részvényeseket az idei évben egyre csak az foglalkoztatja, hogy meg tudja-e valósítani a népautó programját a Tesla és le tudja-e gyártani megfelelő számban a 35.000 dolláros autóját, a Model 3-at. Ezen a fronton a helyzet meglehetősen zűrös. A sajtó a gyártási nehézségekkel kapcsolatos hírekkel van tele.

A MODEL 3 KÜLDETÉSE AZ, HOGY AVERAGE JOE SZÁMÁRA IS FELKÍNÁLJA AZ ELEKTROMOS AUTÓZÁS ALTERNATÍVÁJÁT.

Elon Musk és a Tesla a népautójuk gyártási kapacitásaival kapcsolatosan eleinte nagyon optimista volt. A kulcsszintnek tekintett heti 5.000 autós gyártási számot az első tervekben már 2017 végére elérhetőnek látták. Utána ezt az ütemezést kétszer módosították és késleltették. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Bloomberg már hónapok óta heti szinten követi a Model 3 aktuális gyártási számait a saját Tesla Tracker oldalán. Az eredeti terv, a két módosítás és a hetente legyártott mennyiség az alábbi ábrán látható:

tesla_csata1.png

Ahogy a grafikon mutatja, van olyan hét, hogy sikerül tartani a tervet – azt a tervet, amit utoljára 2018  januárjában vizsgáltak felül, és ami, mint az ábrán a szaggatott vonalak mutatják, visszafogottabb a korábbiaknál –, és van olyan hét, hogy nagyon nem. Vannak, akik teljesen szkeptikusak és vannak olyanok, akik továbbra is teljes mellszélességgel Elon Musk mögött állnak.

A NÉPAUTÓ HETI GYÁRTÁSI SZÁMAINAK HEVES MOZGÁSAI KOMOLY NYOMOT HAGYTAK MAGUK UTÁN A RÉSZVÉNYPIACI GRAFIKONON IS.

A 2018 évi kereskedés napi gyertyákkal ábrázolva az alábbi módon alakult:

tesla_csata2.png

Gyors és heves mozgásból nem volt hiány. Az ábrán négy komoly esemény és az azt követő reakció szorul magyarázatra, amiken most tételesen végigmegyünk.

Száz dolláros esés két hét alatt

A piros nyíl a márciusi esést mutatja, amikor 14 kereskedési nap alatt esett le 350 dollárról 250 dollár alá a részvényárfolyam. Ekkor a Tesla által kibocsátott nyolcéves futamidejű kötvény (eredetileg 5,3%-os kuponnal lett piacra dobva) már közel 8%-os hozamot biztosított. Az emelkedő amerikai hozamkörnyezet mellett a cég negatív cash-flowja és a gyártási tervek nem teljesítése komoly aggodalmat generált a Tesla értékpapírjainak a piacain. Ennek volt köszönhető a komoly árfolyamesés. Amint az a Bloomberg követő oldalának heti gyártási számain is látható, ekkoriban komoly gondok voltak a harmadik módosított terv elérésével kapcsolatban. Több mint egy hónapon át úgy tűnt, hogy még a heti 1.000 darab autó legyártása is meghaladja a Tesla képességeit.

A kék téglalap április első két hetét jelöli, amikor egy kulcsfontosságú, a részvénykereskedést befolyásoló dolog történt. Ekkor egyre több piaci szereplő látta úgy, hogy a Teslának most befellegzik, ezért még a márciusi csúcsok alatt 20-25%-kal keményen beshortolták a részvényeket. Egy hónap alatt, március közepe és április közepe között 28 millióról 38 millióra emelkedett a kölcsönadott és eladott részvények darabszáma. Ezzel a shortolt részvények aránya az eleve magas 17%-ról 23%-ra nőtt. Ezek a pozíciók jellemzően 300 dolláros ár alatt lettek felvéve. Nagyjából ekkorra sikerült szintet lépni a gyártásban és heti 2.000-3.000 autó tudott ekkor legördülni a futószalagokról.

A vállalatot övező híráramlás igen vegyes képet mutatott a második negyedévben is. A cégben nem hívők előszeretettel nevezik az autógyártót Tentslának, utalva ezzel arra, hogy a vártnál alacsonyabb automatizáció mellett egy a gyárudvaron felállított sátorban is folynak a munkálatok. Elon Musk a május eleji gyorsjelentést követő konferenciabeszélgetésen összeveszett a pénzügyi mutatókat firtató elemzőkkel. Közben elképesztő erőfeszítések árán sikerült egyre több autót legyártani.

A tőkepiacot zseniálisan ismerő Musk rágyújtotta a házat a shortosokra

A május közepén elkezdődő kedvezőbb híráramlás hatására az árfolyam 300 dollár fölé emelkedett. Június elején indult el az a klasszikus short-covering rally, ami 9 nap alatt 300 dollárról 370 fölé lökte az árfolyamot (zöld nyíl). A kényszeredett vételek egyre nagyobb bajba kergették a shortosokat, akik vevők hiányában előidézték ezt a 24%-os emelkedést. Elon Musk a folyamat közben a szociális médián keresztül riogatta a vállalata ellen spekulálókat, hogy már csak három hetük van arra, hogy még vállalható veszteséggel zárják pozícióikat. Nem lett igaza…

AZ ILYEN EMELKEDÉSEK JELLEMZŐJE A GYORS SZÁGULDÁST KÖVETŐ MÉG GYORSABB ÖSSZEESÉS.

Az igazság pillanata július elején jött el. Ekkor látott napvilágot a Tesla győzelmi jelentése, nevezetesen, hogy sikerült a héten 5.013 Model 3-at legyártaniuk. Az árfolyam pedig két és fél kereskedési nap alatt 360 dollárról 297 dollárig esett (rózsaszín téglalap). A történet tankönyvi példája a „buy the rumour, sell the news” generációk óta ismétlődő tőzsdei mozgására.

AZ 5.000 DARABOS CÉLT ELKÉPESZTŐ ÁLDOZATOK ÁRÁN KAMPÁNYSZERŰEN ÉRTE EL A TESLA.

Elemzők szerint más modelljeik rovására is megy a jelenleg zajló bizonyítási eljárás, aminek a során Musk megmutatja, hogy sikerül a népautó tömeggyártása.

Ha még egyszer ránézünk a harmadik, módosított gyártási célfüggvényre és az alatta látható zöld oszlopokra, szembetűnő a hiány. A második negyedéves piaci konszenzus 48.874 darab Tesla (összes modell) eladása volt, a cég pedig 40,740 darabot értékesített.

A részvényárfolyam az elmúlt néhány napban felfelé korrigált. Egy éves szinten 500.000 autó legyártására alkalmas Shanghaiban székelő üzemről szólnak az aktuális hírek. A shortállomány továbbra is nagyon magas. A vezető brókercégek egy része most is pesszimista. Elon Musk rettentő kemény marketinget folytat minden színtéren. Élete legnagyobb sikere lenne, ha innen teljesítene a cégével.

Az óvatosság elvét követve az optimista befektetőknek mindenképp érdemes végiggondolni a mostani gyártási nehézségeket. A pesszimistáknak pedig nem árt fejben tartani azt, hogy az Apple bármikor a mellényzsebéből előhúzhat egy olyan összeget, amiből felvásárolhatja Musk cégét. Tekintettel ezekre és a papírokat övező komoly csapkodásra, a Tesla részvényekkel történő kereskedést az elkövetkező hetekben senkinek sem javaslom.

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr6214183043
süti beállítások módosítása