Elon Musk 2018 augusztusára közel került a Tesla Model 3 gyártási problémáinak a megoldásához. Ezzel egyidejűleg azonban egy szerencsétlen Twitter üzenettel újra kiütötte magát (meg előtte sok shortost). Az innovatív vezető a kiégés jeleit mutatjal. Musk bejelentései szerint kivezetné a Teslát a tőzsdéről, szaúdi befektetőkkel tárgyal erről, Shanghaiban tervez gyárat létesíteni. A Goldman Sachs és a Morgan Stanley abbahagyja a Tesla követését. Többen valamilyen dealre gyanakodnak. Extrém negatív lett közben Musk sajtója. Van azonban olyan megoldás, ami varászütésre szüntetné meg a Tesla és Musk problémáinak a nagyrészét. Jön az iCar? Vagy Google szoftver fut majd a Tesla hardveren?
A nagyjából harminc éve zajló technológiai forradalom és az azt kísérő részvénypiaci száguldás során a folyamatokat tátott szájjal végignéző globális lakosságnak mindig is szüksége volt egy elsőszámú technológiai guru celebritásra. Ezt a technológiai vezetőt a rajongói istenítették, az ellenkező véleményt formálók pedig gyűlölték. Ami a három évtized alatt az amerikai kosárlabdában a Michael Jordan – Kobe Bryant – Lebron James vonal volt, az a technológiában véleményem szerint a Bill Gates – Steve Jobs – Elon Musk – Jeff Bezos uralommal írható le.
Elon Musk 47 éves dél-afrikai származású üzletember. Autodidakta módon már 10-12 éves korában megtanult programozni. Asimov Alapítvány trilógiáján nevelkedve mindig is szerette volna az emberi civilizáció javát szolgálni. Még 18 éves kora előtt Kanadába dobbantott a sorkatonaság elől. Az egyetem után belekezdett a szoftveres vállalkozásaiba. A 24 évesen az általa és testvére által alapított Zip2 nevű vállalkozást négy év múlva a Compaq vette meg 341 millió dollárért. Az itteni 7%-os részesedéséért kapott 22 millió dollár segítségével alapította meg 1999-ben az X.com nevű e-mailes fizetési céget, amiből egy összeolvadás után létrejött a PayPal. Ennek a társaságnak a 11%-os tulajdonosaként 2002-ben 165 millió dollárhoz jutott, amikor az Ebay 1,5 milliárd dollárért megvásárolta a céget. A PayPal ma 103 milliárd dollárt ér. Innen következett a Space X megalapítása, majd a 2004-es csatlakozás a Teslához. A Tesla vezetését 2008-ban vette át Musk. A cég tőzsdei sikersztorija 2013-ban vette kezdetét, amikor a piac kezdte elhinni, hogy egy független gyártó képes betörni nemhogy az autózás, hanem az elektromos autózás piacára. Az alábbi ábrán havi gyertyákkal ábrázolva a Tesla (TSLA) árfolyama látható 2013 elejétől:
A zöld nyíl a 2013-14-es árfolyamrobbanás, amikor másfél év alatt hétszerezett az árfolyam. A 2014 és 2017 közötti időszakról mondhatjuk azt, hogy Elon Musk révbe ért. Ekkorra foglalta el a Steve Jobs halálával megüresedett helyet a technológiai világ csúcsán, mint egy a világot megváltoztató, vízióit materializáló, ünnepelt celeb vállalatvezető. Legnagyobb Tesla részvényesként (tulajdonrésze 20% körül mozog) felemelkedett a világ leggazdagabb emberei közé. A Forbes 2018-as, a világ leggazdagabb embereit bemutató listájára 21 milliárd dollárral az 53. helyre került.
Musk túltolta?
Itt lépett be az a pont a történetbe, ahol már lehet, hogy a mai tapasztalataival lassítana Elon Musk. Ambíciói azonban őt 2016 végén tovább hajtották. Minden bizonnyal szerette volna a Teslát a világ legértékesebb vállalatává tenni (amivel személyesen is az egyik leggazdagabb ember lehetett volna). Erről a 2018 eleji részvényopciós programjának a részletei tanúskodnak. A vállalati és személyes célok eléréséhez pedig tömegtermelésre volt szükség. A 35.000 dolláros népautónak szánt Model 3 másfél-két éve ilyenkor óriási húzásnak tűnt. A piac ünnepelt, az árfolyam, ahogy azt a kék nyíl mutatja hét hónap alatt duplázott. Az azóta eltelt időszakban pedig elkezdődtek a gyártási és finanszírozási gondok. Az ábrán a rózsaszín négyzet mutatja az ezekre a hírekre reagáló tőzsdei birkózógépet.
AZ EDDIGI ÖRÖK GYŐZTES ELON MUSK PEDIG 2018 TAVASZÁRA-NYARÁRA EGYRE FRUSZTRÁLTABB LETT.
A Model 3 gyártásának folyamatos problémái elképesztő befektetői nyomást helyeztek a Tesla vezetőjének a vállára. A negatív cash-flow és finanszírozási nehézségek miatt muszáj lett nagyobb mennyiségben autót gyártani. Elérkezett a vizionárius technológiai cégek rémálma, amikor a rózsaszín jövő rideg jelenné válik. A Teslával szemben a jelenlegi árazottság mellett a türelmi idő elfogyott. A problémákra fókuszáló tőkepiaci szereplők egy része szanaszét shortolta a Tesla részvényeket. Elon Musk embertelen személyes és vállalati munka árán 2018 augusztusára végre eljutott oda, hogy a Tesla stabilan képes 6.000 népautót legyártani hetente. Amikor talán egy pillanatra fellélegezhetett volna Musk, egy augusztusi kaliforniai reggelen rémes hibába szaladt bele. Egy a Tesla tőzsdei kivezetéséről szóló bejegyzéssel és annak finanszírozottságával való kérkedéssel először másfél napra alágyújtott az általa finoman szólva sem kedvelt Tesla részvényeket shortoló befektetőknek. Majd maga került az amerikai felügyeleti szervvel (SEC) szemben nagy bajba, hiszen úgy tűnik nem tudja bizonyítani a kivezetési ügylet finanszírozottságát a Twitter bejegyzés időpontjában.
A Morgan Stanley és a Goldman Sachs leszállt a Tesla-vonatról
Musk bajban van a SEC miatt, ám a tőkepiacon azóta felpezsdült az élet a Teslával kapcsolatban. A részvényár drasztikus kilengései sok piaci szereplőt megkínoztak. A JP Morgan elemzője például egy céláremeléssel kijelölt egy tetőt, majd néhány nap múlva a célár visszacsökkentésével egy mélypontot a részvényárban. A Goldman Sachsnál és a Morgan Stanleynél dolgozó kollégái már szerencsésebbek napjainkban, nekik ugyanis nem kell többet foglalkozniuk a Teslával. Mindkét vezető brókercég abbahagyta az autógyártó részvényeinek a követését (a két cég kereskedői ettől még köthetnek ügyleteket a Tesla-papírokban, de a piac számára egyértelmű jelzés, hogy az elemzőik már nem foglalkoznak vele). Sokan ebből arra következtetnek, hogy valamilyen ügylet előkészítésén dolgozik a két befektetési ház. Ha lesz tőzsdei kivezetés és felvásárlás, akkor ki lehet a vevő?
A Google és az Apple nem először kerülnek elő lehetséges megmentőként
A Google Teslára vonatkozó felvásárlási ajánlatát 2013-ban Elon Musk visszautasította. Ugyanő 2014-ben is csak mosolygott egy esetleges Apple által történő bekebelezés ötletén. Egy tavalyi befektetői beszélgetésen is elképzelhetetlennek tartotta ezt. Azóta azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. A gyártási problémák megoldása során Elon Musk elérte személyes teljesítőképessége határait és látványosan közel áll egy menedzseri kiégéshez. Katasztrofális Twitter bejegyzése miatt sok jogi gondja lesz még a befektetői társadalommal és a felügyeleti szervekkel szemben.
MOST AZONBAN MIND A GOOGLE, MIND PEDIG AZ APPLE TUD VISSZAUTASÍTHATATLAN AJÁNLATOT TENNI ELON MUSK ÉS A TESLA RÉSZVÉNYESEI SZÁMÁRA. A KÉRDÉS MÁR CSAK AZ LEHET, HOGY VAN-E OKA AKÁR A GOOGLENEK, AKÁR PEDIG AZ APPLENEK MEGVÁSÁROLNIA A TESLÁT. AZT GONDOLOM, HOGY MINDKÉT TECHNOLÓGIAI BEHEMÓT NAGYOT HÚZHATNA EZZEL A LÉPÉSSEL.
A Google önvezetőautó fejlesztéssel foglalkozó részlege a Waymo önmagában ér 175 milliárd dollárt a Morgan Stanley friss elemzése szerint (egy korábbi RBC értékelés 119 milliárd, míg a UBS riportja 135 milliárd dollárra taksálja ezt az értéket).
Ez több mint két és félszerese a Tesla jelenlegi (adósságokkal együtt számított) 65 milliárdos vállalati értékének. A Waymo önvezető autói eddig már 13 millió kilométert futottak az Egyesült Államok útjain az elmúlt kilenc évben. A következő 6-7 hónapban megduplázzák ezt a számot. Tavaly szimulációban több mint 4 milliárd kilométert vezetett le a szoftver.
AMENNYIVEL A VILÁG ELŐTT JÁR A GOOGLE A TÉRKÉPEZÉS TERÜLETÉN, ANNYIVAL ELŐZI A TÖBBIEKET AZ ÖNVEZETÉS FORRADALMÁNAK A KEZDETI SZAKASZÁBAN IS.
Eddig Toyotákban, Chryslerekben és Jaguárokban futott a Waymo teljesen önvezető szoftvere.
A WAYMO VERSENYTÁRSAK ELŐTT JÁRÓ ÖNVEZETŐ RENDSZERE, A GOOGLE TÉRKÉPEI ÉS A TESLA AUTÓI, MINT PIACVEZETŐ „HARDVEREK” EGYÜTT EGY NAGYON ÜTŐS VÁLLALATOT HOZNÁNAK LÉTRE.
A szinergiák nyilvánvalóak, a nagy autógyártók kapkodhatnák a fejüket. A Google pedig most ugyanúgy 15-szörösét éri a Teslának, mint a 2013-as felvásárlási tervnél.
Az Apple számára is vonzó lehet a Tesla
Steve Jobs már 2008-ban elektromos autót akart építeni. Tim Cook 2014-ben el is kezdte finanszírozni ezt a tervet. Mindennek ellenére 2023-2025 előtt nem várják a bennfentesek az Apple autójának a megjelenését. A nettó 129 milliárd dolláros készpénzpozíción ülő Apple komoly hatékonyságjavítást tudna elérni a Tesla esetében is. Az iPhone gyártó világklasszis gyártási és készletmenedzselési folyamatainak a beépítése a Teslák elkészítésébe nagyon gyorsan szüntetné meg Musk cégének a problémáit. A Krőzus gazdagságú Apple egy pillanat alatt nullázná ki a finanszírozási problémát is.
AZ APPLE MARKETINGEREJE ÉS DISZTRIBÚCIÓS CSATORNÁI IS HATALMASAT JAVÍTANÁNAK A TESLÁK JÖVŐBELI ÉRTÉKESÍTÉSÉN.
A házasságba, vagy reálisan értékelve az Apple által történő menyasszonyvásárlásba a Tesla is komoly értékeket tudna bevinni. Az 1.000 milliárdos piaci kapitalizációt elérő cégnek óriási szüksége van új technológiákra és termékekre. Az iPhone 2007-es piacra dobása óta nem volt az Applenek világrengető új terméke. Ne legyen kétségünk afelől, hogy a Teslával közösen gyártott iCart, amin gyönyörűen futna az iPad, Apple TV, iTunes és az AppStore imádnák a vásárlók. Az Apple mindezek mellé megkapná a világ második legjobb önvezető szoftverét. Bónusznak pedig ott lenne a Tesla elemeinek a hatékonysága, amiből az Apple szinte összes terméke profitálhatna.
A szinergiák mind a Google, mind pedig az Apple számára óriásiak lehetnek.
A TESLA ÖNÁLLÓSÁGÁNAK A FELADÁSÁHOZ SOSEM ÁLLTUNK KÖZELEBB, MINT NAPJAINKBAN. KÖNNYEN EL TUDOM KÉPZELNI, HOGY 2018 ŐSZÉNEK NAGY DURRANÁSA LESZ A TESLA GOOGLE VAGY APPLE ÁLTAL TÖRTÉNŐ FELVÁSÁRLÁSA.
Ebben az esetben igaznál is igazabb lesz a Mercedes vezérének 2017-es intelme, mely szerint már nem a többi autógyártó jelenti cégüknek a konkurenciát, hanem a Tesla, a Google, az Apple és az Amazon.
(Írásom elkészítésében komoly segítséget nyújtott Vivek Wadhwa Dear Elon: Ask Apple or Google to acquire Tesla című, a Marketwatch oldalán augusztus 22-én megjelent bejegyzése.)
(Címlapkép: Tesla Model 3, Wikipedia)