A Tesla városi terepjárójának, a Cybertrucknak törhetetlennek gondolt üvege betört a 2019. novemberi bemutatón. Miközben sorra születtek a viccesnek szánt mémek, a tőzsdén hat százalékot esett a részvényárfolyam. Ez volt az utolsó olyan pillanat, amikor ki lehetett nevetni Elon Muskot és az általa vezetett Teslát.
Az incidenst követő két hónapban közel nyolcvan százalékot emelkedett a részvényárfolyam, a Tesla tőzsdei kapitalizációja átlépte a bűvös százmilliárd dolláros értéket. Ezzel a világ második legértékesebb autógyártójává vált, megelőzte a Volkswagent is.
EZ A TŐZSDEI ÉS ÜZLETI SIKERTÖRTÉNET NEM JÖHETETT VOLNA LÉTRE KORUNK ELSŐSZÁMÚ VIZIONÁRIUS TECHNOLÓGIAI VEZETŐJE, ELON MUSK NÉLKÜL.
Elon Muskról nekem három óriási hatású történelmi személyiség neve ugrik be egyszerre: Henry Fordé, Rocky Marcianoé és Steve Jobsé.
Musk = Henry Ford
Ahogy Henry Ford a múlt században volt az autóipar legnagyobb hatású személyisége, úgy vitathatatlanul Elon Musk eddig a 21. század igazi ura ezen a fronton. Henry Ford a hagyományos autók tömegtermelését futtatta fel száz éve, 1920 és 1924 között ezer darabról kétmillióra. Napjainkban Elon Musk ugyanezt csinálja az elektromos autózásban, miközben a világ többi autógyártója és a befektetési bankok elemzői tátott szájjal és lemaradva igyekeznek lekövetni a bravúrt. Ékes bizonyítéka ennek az egyik vezető bankház elemzője, aki 570 dolláros részvényárfolyam mellett emelte nemrég fel az addigi 160 dolláros célárát 410 dollárra.
Musk = Rocky Marciano
Rocky Marciano mindmáig az egyetlen nehézsúlyú profi ökölvívóbajnok, aki veretlenül vonult vissza. Elon Musk is „nehézsúlyú gazdasági ökölvívóbajnok”. Első vállalkozását a Compaq vette meg még 28 éves korában, az általa gründolt PayPalt az Ebay vásárolta meg 2002-ben. Utána jött a Space X és a Tesla. Nehézsúlyú vezetőknek való terep, ahol mindeddig veretlen Elon Musk mérlege. Padlóra is csak egyszer küldték (Rocky 49 meccse alatt kétszer volt ilyen helyzetben), amikor a Tesla Model 3 népautó tömeggyártását igyekezett megvalósítani 2018-ban és 2019-ben. De Musk állta a sarat és inkább hetekig a gyárban aludt, de végül megoldotta a problémát. Ennek eredményeképpen már nem kapjuk fel a fejünket az utcán, amikor Teslát látunk.
Musk = Steve Jobs
Végül, de nem utolsósorban, ami a tech világnak a 2000-es években Steve Jobs volt, az ma Elon Musk. Jobsnak (és utódainak) sikerült az iPhone sikertörténetével a világ legértékesebb vállalatává tenniük az Apple-t. Ahogy eleinte az Apple iPhone-ja kapcsán, úgy a Teslán is sokan gúnyolódtak és hitetlenkedtek az elmúlt évtizedben. (Már nem nevetnek.)
Mostanra szinte varázsütésre került kiváló pozícióba a Tesla. Napról napra egyre nagyobb a nyomás a különböző vállalatokon és döntéshozókon, hogy minél kisebb ökológiai lábnyom mellett bonyolítsák tevékenységüket.
A 2020-AS ÉVEKBEN AZOK A CÉGEK FOGJÁK ELNYERNI A BEFEKTETŐK ÉS FOGYASZTÓK BIZALMÁT, PÉNZÉT ÉS A KIMAGASLÓ ÁRAZÁSI MUTATÓKAT, AMELYEK VALAMILYEN KÖRNYEZETSZENNYEZŐ IPARÁGBAN LESZNEK KÉPESEK NAGYON ZÖLD MÓDON TEVÉKENYKEDNI.
[embed_posts ids="109471"]
Kiváló példa erre a Tesla, amely az olajzabálásra épülő autózásban mutatott fel egy csodaszámba menő történetet és zöld alternatívát, és vívta ki a klímáért aggódó befektetői közösség végtelen bizalmát és tiszteletét. Könnyen lehet, hogy a sikersztorinak még csak a kezdetét láttuk, és hogy a Tesla részvények aktuális árfolyamrobbanása csak az eleje a zöldebb jövő felé orientálódó befektetői átpozícionálásoknak.
(Az írás először a Forbes magazin februári számában jelent meg. Címlapkép: freesvg.org)