Még mindig Michael Jordan a legnagyobb király

A következő két hétben kínai sportrajongók által imádott amerikaiak bukkannak majd fel több kínai városban. A labdarúgás mellet a másik globális csapatsport, a kosárlabda világbajnokságát rendezik éppen Kínában. A kosárlabda globális, de kiemelkedően magas amerikai és kínai népszerűsége óriási pénzeket hoz a játékból megélő sportszergyártóknak és reklámarcaiknak. Egy legenda annyi pénzt szed be innen, aminek a nyomába sem tudnak érni napjaink szupersztárjai. Még együtt sem. 

jordan_michael_signed.jpg

Szombaton kezdődött a 2019-es férfi kosárlabda világbajnokság Kínában, 32 csapat nyolc kínai városban augusztus 31. és szeptember 15. között méri össze erejét. A labdarúgás mellett a kosárlabda a másik teljesen globális csapatsport, ezért van a kosárlabdában sokkal több pénz, mint más csapatsportágakban. Pikáns két hétnek nézünk elébe napjaink amerikai-kínai kereskedelmi háborús csatározásai közepette, még akkor is, ha a mindig toronymagas esélyes amerikai válogatott igazi megasztár nélkül, a C válogatottjával képviselteti magát a világeseményen.

300 millió kínai kosaras = sok-sok pénz

A kosárlabda egy igazi közös nyelve napjainkban az amerikaiaknak és a kínaiaknak. A játék amerikai imádatáról sok mindent tudunk, ám kínai oldalról meglepő lehet az a tény, hogy az NBA forrásai szerint Kínában napjainkban 300 millióan kosárlabdáznak valamilyen formában. Ez pedig pénzt, méghozzá sok pénzt jelent a kosárlabda-mániát legjobban monetizáló iparágnak, a cipőgyártóknak. A világ vezető sportszergyártójaként

A NIKE 7 MILLIÁRD DOLLÁROS FORGALMAT BONYOLÍTOTT 2018-BAN KÍNÁBAN, ÉS MÉG FONTOSABB KIEMELNÜNK, HOGY INNEN SZÁRMAZOTT A CÉG ÁRBEVÉTEL-NÖVEKEDÉSÉNEK A 40%-A.

[featured_block title="A kereskedelmi háború árnyékában" content="Nemcsak a kosárlabda népszerűsége és a vásárlások miatt jelent Kína fontos lábat a Nike és számos más sportszergyártó gazdálkodásában, a gyártásuk jelentős része is ott van. A kosárlabda-vb előtt néhány nappal az Adidas, a Nike és több mint 200 gyártó és amerikai forgalmazó közös levélben kérte Donald Trumpot a jelenlegi állás szerint már – szeptember 1-től – hatályos, de csak a karácsonyi bevásárlási szezon végén, december 15-től fizetendő újabb, a cipőket is érintő vámtarifák átfgondolására. A cégek szerint életbevágó, hogy az elnök megértse, az intézkedés egyaránt sújtja majd a cégek munkavállalóit és a termékeket vásárló amerikai családokat, akik számára – a cégek szerint – egyenesen egy rejtett adónak minősülnek a vámok."]

Nem kell csodálkozni azon sem, hogy Lebron James és Stephen Curry vezetésével a legnagyobb sztárok nyaranta elutaznak Kínába, ahol az országot körbejárva találkozhatnak nagyszámú kínai rajongójukkal. Ez üzleti szempontból létfontosságú a számukra ahhoz, hogy az éves szinten 9+ millió dolláros cipőszerződéssel rendelkező játékosok előkelő klubjába tartozzanak.

Ebben a klubban jelenleg 14 játékos található, akik közül még 11-en aktívak. A Forbes a napokban mérte fel ennek a kosárcipőelitnek az idei várható részesedését kosárcsukáik eladása után. A 14-es toplistán szereplő kosárlabdázók közül 8-an viselnek Nike/Jordan Brand cipőt, hárman Adidast és egyaránt egy szereplővel képviselteti magát az Under Armour, az Anta és a Li-Ning. A két kínai márka két kiváló játékost talált meg magának reklámarcként. A Li-Ning még 2012-ben szerződött le a háromszoros bajnok Dwyane Wade Miami-kosárlabda legendával. Wade előtte Converse és Jordan cipőket viselt a pályán. A tavalyi (Wade számára utolsó) szezon kezdete előtt kötötték meg a felek a Wade számára élethossziglan szóló szerződést a Way of Wade nevű cipőcsaládra. A másik kínai gyártó-amerikai játékos koprodukció a szintén háromszoros bajnok Klay Thompson nevéhez fűződik, aki a 2014/15-ös szezon óta játszik Anta lábbelikben és 2017-ben kötött tízéves szerződést a kínai márkával.

A Nike és a Jordan a csúcsjátékosoknál is jobban dominálja az NBA-t, ha az összes játékos által viselt cipők megoszlását nézzük. A torta közel 75%-át viszi el ez a csoportosulás:

Végül pedig álljon itt a 14 fős toplista egy olyan királlyal az élén, aki immár lassan két évtizede nem játszott mérkőzést az NBA-ben. Természetesen Michael Jordan-ről van szó. Sokszor fellángol a vita kosárlabdás körökben, hogy vajon Kobe Bryant vagy Lebron James nagyobb játékos lett-e, mint Michael Jordan. Mindenkit, aki az aktuális kosárlabdavilág csúcsára kerül azóta is Jordan-hez mérnek. A sportszakmai vitákban lehet érvelni (bár szerintem nehéz) amellett, hogy valaki jobb játékos lett-e Jordan-nél, ám a cipőpiacon nincs helye a vitának. Nagyon nincs. Íme a 2019-es kosárcipő bevételi 14-es toplista:

A Nike Jordan Brand nevű leányvállalata a 2019. májusában záródó pénzügyi évében lépte át a 3 milliárd dolláros éves árbevételt. Ezzel

A JORDAN NEVÉVEL DEDIKÁLT CIPŐKBŐL ÉS RUHÁZATBÓL TÖBBET ADNAK EL, MINT AZ ÖSSZES AKTÍV NBA JÁTÉKOS „SIGNATURE” TERMÉKEIBŐL.

A Cowen elemzője még innen is óriási növekedési potenciált lát a Jordan Brand számára, amit ő már életmód márkaként definiál. A Jordan épp mostanában lép ki a kosárlabda világán túlra, aminek ékes bizonyítéka a Paris Saint-Germain labdarúgócsapatával kötött friss szerződésük.

Lehet napjainkban akármekkora megasztár Lebron James, Kevin Durant, Stephen Curry vagy James Harden, még együtt is maximum Michael Jordan cipőjét tudják bekötni a cipőpiacon…

(Címlapkép: Wikipedia)

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr5215035660
süti beállítások módosítása