Az Egyesült Államokban 3-4 évente készítenek egy átfogó felmérést a tinédzserek (esetünkben 13-17 éves korosztály) internetezési szokásairól. Komoly változások történtek a 2014/15-ös és a 2018-as felmérés között.
A tinédzserek szokásai – pláne, ha a közösségi média használatáról van szó – drámai sebességgel változnak napjainkban. A Pew Research Center még tavaly tavasszal végzett el egy átfogó felmérést a 13 és 17 év közötti amerikai tinik körében a korosztály internetezési szokásaikról. Az egész felmérés egyik legfontosabb megállapítása az volt, hogy
MÁR MESSZE NEM A FACEBOOK A LEGNÉPSZERŰBB ALKALMAZÁS A VIZSGÁLT FIATALOK KÖRÉBEN.
A válaszadók megjelölték a használt és a kedvenc közösségi média platformjaikat, amelyek a következők voltak:
A változás óriási – vessük össze az adatokat ugyanennek a kutatóintézetnek a 2014 végén és 2015 elején végzett, a 2018-as közvéleménykutatást megelőző felmérésével (ezen a felmérésen csak a használt platformokat kérdezték és a Youtube nem szerepelt benne):
A két felmérés között eltelt időszak egyik legnagyobb változása a Facebook népszerűségének a komoly csökkenése.
A VEZETŐ KÖZÖSSÉGI MÉDIA PLATFORMOT ANNÁL KEVÉSBÉ HASZNÁLJÁK AZ AMERIKAI TINIK MINÉL JOBB ANYAGI HELYZETBEN VAN A CSALÁDJUK.
Három az egész háztartásra (ahol a válaszadó tinédzser lakik) vetített jövedelmi kategóriát vizsgálva az alábbi része használja a Facebookot a kutatásban részt vevőknek (forrás: Pew Research Center, 2018):
A Facebook népszerűségének a csökkenése mellett a másik vezető változása a 2018-as felmérésnek a 3 és fél évvel korábbihoz képest az internethasználat intenzitásában mutatkozik meg.
JELENTŐSEN NŐTT A SZINTE FOLYAMATOSAN ONLINE AMERIKAI TINÉDZSEREK ARÁNYA.
Mindkét felmérésben három lehetséges válasz volt arra, hogy milyen gyakran használják az internetet: szinte folyamatosan, naponta többször, ritkán/ritkábban). A két felmérésre adott válaszok megoszlása így változott 2014/15 és 2018 között (forrás: Pew Research Center):
Érdekes, hogy a vizsgált korosztályban a lányok (50%) nagyobb arányban vannak fenn folyamatosan a neten, mint a fiúk (39%).
A tiniket megkérdezték arról is, hogy milyen hatással van korosztályuk életére a közösségi média. A válaszadók 31%-a szerint inkább pozitív, míg 24%-a szerint inkább negatív az összhatás (45% sem pozitívnak, sem negatívnak nem ítélte meg a dolgot). A pozitív összhatást említőknél a legfőbb oka a közösségi média életminőséget javító mivoltának az alábbi megoszlást mutatta (százalékos megoszlás válaszadók arányában):
A negatív összhatást érzékelőknél a legfőbb oka a közösségi média életminőséget rontó mivoltának az alábbi említéseket hozta magával (százalékos megoszlás válaszadók arányában):
És a végére egy kis tőzsde. A 2018-as felmérés nagy nyertese volt a fiatalok közötti népszerűségben a Snapchat (SNAP) volt, aki beékelődött a Facebook-Instagram birodalom közé, bár a részvényárfolyamban a pozitív hatás csak az idei évben jelent meg. Eddig ez 150%-os 2019-es emelkedésben materializálódott (zöld nyíl), ahogyan az alábbi a cég teljes 2017-2019-es heti gyertyás árfolyamgrafikonján az látható:
Persze még mindig a 2 és fél évvel ezelőtti 17 dolláros kibocsátási ár (kék vonal) alatt van az árfolyam, köszönhetően a vállalatvezetés részvényeseket levegőnek néző magatartása miatt. Az alapító Evan Spiegel és néhány vezető speciális részvényeiken keresztül 96,4%-át birtokolják a szavazatoknak. Így esett meg, hogy a 2018 augusztusi „közgyűlése” (szürke karika a charton) a Snap-nak rövidebb volt, mint 3 perc, melynek során a cég jogásza olvasott fel egy közleményt egy telefonkonferencia keretében. Nem könnyű a technológiai cégekbe fektető alapkezelők élete sem…