Padlógázzal a falnak: meddig emelkedhet a Porsche?

A Porsche IPO-t követően megfigyelhető piaci anomália egyre durvább. A kibocsátás óta eltelt időszakban szinte érdemi korrekció nélkül közel 30 százalékot emelkedő papírhoz képest az anyavállalat részvényei jócskán lemaradtak, így a Porsche AG piaci kapitalizációja 20 százalékkal nagyobb, mint a Porsche AG 75 százalékát továbbra is birtokló VW Csoporté.

porsche2_b.jpg

Szeptember végén a Volkswagen Csoport a Porsche AG-ban lévő 25 százalék plusz 1 részvény tulajdonrészét eladta. A Volkswagen Csoportot, így a Csoport profitjának jelentős részét adó Porsche AG pénzügyi teljesítményét korábban 3 forgalomban lévő részvénysorozaton keresztül kereskedhettük le. A Volkswagen Csoport részvényesi struktúrája a Porsche AG IPO-t követően annyiban bonyolódott, hogy a Porsche AG részvényei közvetlenül is kereskedhetővé váltak. A Porsche AG részvényeknek majd 75 százalékát továbbra is a Volkswagen Csoport birtokolja, míg a VW többségi tulajdonosa, a Porsche Holding közvetlenül 12,5 százalék plusz egy részvény birtokosa lett.

Volkswagen Csoport – összes részvény darabszám: 501,3 millió darab

  • Bloomberg Ticker: VOW
    • Szavazó, osztalékot fizető törzsrészvény
    • Részvény darabszám: 295,1 millió darab
    • illikvid, így nem index tag, a részvények 90,3 százaléka 3 tulajdonos kezében van -> 53,3% Porsche Automobil; 20.0% Alsó-Szászország; 17.0% Qatar
  • Bloomberg Ticker: VOW3
    • Osztalékelsőbbségi részvény, de nem szavazó
    • Részvény darabszám: 206,3 millió darab
    • likvid részvénysorozat, mely a legnagyobb európai indexek tagja (DAX, SXAP autószektor)

Porsche Holding – összes részvény darabszám: 306,2 millió darab

Egyedüli nagy bevételi forrása a Volkswagen Csoporttól kapott osztalék volt korábban. A Porsche AG IPO jegyzésében közvetlenül részt vett, amivel a Porsche AG szavazati jogainak 25, teljes részvény állományának 12,5 százalékát szerezte meg. Emiatt a Porsche Holding a Porsche AG-től közvetlenül osztalékra lehet jogosult a jövőben.

  • Porsche törzsrészvény – 100 százalékban a Porsche-Piech család tulajdona, nincs tőzsdén, szavazó részvénysorozat
    • Részvény darabszám: 153,1 millió darab
  • Bloomberg Ticker: PAH3
    • Osztalékelsőbbségi részvény, de nem szavazó
    • Részvény darabszám: 153,1 millió darab
    • likvid részvénysorozat, mely a legnagyobb európai indexek tagja (DAX, SXAP autószektor)

A Volkswagen Csoport közvetlen és a Porsche AG részben közvetlen és közvetett többségi tulajdonosa az IPO-t követően továbbra is a Porsche Holding szavazati jogainak 100 százalékát birtokló Porsche-Piech család kezében maradt.

A Porsche AG részvények két részvénysorozatra lettek felosztva. A 911 millió darab részvény 50 százaléka szavazati jogokat megtestesítő részvénysorozat, míg a további 50 százaléka osztalékelsőbbségi részvénysorozat. Utóbbi, tehát az osztalékelsőbbségi részvények (Bloomberg Ticker: P911) 25 százaléka, a teljes részvényállomány 12,5 százaléka került az IPO-t követően a tőzsdére bevezetésre. A szavazati jogokat megtestesítő Porsche AG részvények nem kerültek forgalomba, mert a Volkswagen Csoport és a Porsche Holding, mint két nagytulajdonos a korábban felvázolt arányoknak megfelelően durván 75 és 25 százalékban tulajdonolja azt.

A Porsche AG (Bloomberg: P911) az SAP-t és a Siemens-t követve piaci kapitalizáció alapján már a Deutsche Telekommal vetekszik, hogy a német tőzsde egyértelműen 3. legnagyobb szereplőjévé lépjen elő a jelenleg 100 milliárd euró fölé taksált értékével. A szeptember végén 82,5 eurón kibocsátott papírokkal novemberben már 110 euró felett is kereskedtek, így az alacsony közkézhányad ellenére is elérhető közelségbe került a DAX-ba való bekerülés. A várható passzív beáramlás, esetleg további ETF-ekbe való bekerülés teljes mértékben megmagyarázhatja, hogy a papírok miért forognak ilyen eszeveszett prémiumon az anyavállalathoz viszonyítva.

A kibocsátást megelőzően egy korábbi írásomban érveltem amellett, hogy a Porsche AG IPO-nak több következménye is lesz. Az már korábban is ismert volt, hogy a Porsche AG tulajdonrészének értékesítéséből befolyó összeget a Volkswagen elektrifikációs transzformációra, azaz kutatás-fejlesztésre, növekedésre és beruházásokra szeretné fordítani, azonban azt is deklarálták, hogy a több milliárd eurós bevétel 49 százalékát a Volkswagen rendkívüli osztalék formájában a részvényesek számára ki fogja fizetni 2023 elején.

Két erősebb állítással éltem. Egyrészt úgy láttam, hogy ez jelentős felértékelődési potenciállal kecsegtet a VW osztalékelsőbbségi papírjai (Bloomberg: VOW3) esetében. Másrészt arra a megállapításra jutottam, hogy a következő időszakban a Porsche AG IPO-t követően a megugró adósság és az ebből fakadó gyengébb osztalékfizetési képesség miatt a Porsche Holding (Bloomberg: PAH3) részvényei alulteljesíthetnek a VW törzs (Bloomberg: VOW) és osztalékelsőbbségi (VOW3) részvénysorozattal szemben.

Utóbbi állítás telitalálatnak bizonyult, mivel masszív alulteljesítést mutatnak a PAH3 részvények, azonban előbbi állítás egyelőre nem vált valóra. Az év végéhez közeledve azonban még az árfolyamot támasztó hatású lehet, hogy december 19-én egyszeri bruttó 19,06 euró osztalékfizetés jön a VOW és VOW3 tulajdonosoknak a korábbi ígéreteknek megfelelően. Így korai temetni a Volkswagen részvényeket.

Az osztalékszelvény leesése péntek zárást követően történik (december 19-én, hétfőn már osztalékszelvény nélkül kereskedik), így épp egybe fog esni a DAX effektív decemberi átsúlyozásával. Az ezt követő időszakban a Porsche AG (P911) részvényei elveszíthetik vonzerejüket a VOW3, de leginkább a Porsche AG 12,5 százalékát tulajdonló brutálisan alulteljesítő PAH3 részvényekhez képest.

Bár a Volkswagen épp a napokban vágta vissza az idei évi értékesítésére vonatkozó várakozásait, a részvényárfolyam érdemi reakciót nem mutatott. Ebből az szűrhető le, hogy a nyomott árazásban sok várható negatív hatás már beárazódott az utóbbi időben. A várható osztalékfizetés miatt továbbra is a VOW3 részvények birtoklásán keresztül érezném a legkényelmesebben magam. A Porsche AG a DAX bekerülést követően elveszítheti az attraktivitását, mivel a passzív beáramlás megállhat a részvénybe. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a nagyon pici közkézhányad miatt sokkal egyszerűbb lesz majd a P911 részvények árfolyamát mozgatni. Ez erősen spekulatívvá teszi a papírt a többi részvénysorozattal szemben.

(A cikk először a Portfolio.hu oldalán jelent meg, 2022. november 28-án. Borítókép: a Porsche tőzsdei száguldása, forrás: tomeng/iStock Unreleased)

Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.

A bejegyzés trackback címe:

https://concorde.blog.hu/api/trackback/id/tr4117990440
süti beállítások módosítása