Ha valami egyedit árulsz, prémium felárral, akkor nagy baj nem lehet, gondolhatta az Aston Martin. Tankönyvekbe illő rossz példa azonban az ikonikus brit márka szűk ötéves tőzsdei (le)szereplése, mely a kibocsátás óta 96 százalékot vesztett értékéből.
Az Aston Martin megpróbált a Ferrari útjára térni 2018-ban, de óriási bukta lett belőle. És ha a sokszori tőkeemelésből, kötvénykibocsátásból nem lett volna elég, továbbra is félhetnek a befektetők a hígulás kockázatától. Nagyon gyors ütemben kiszáradhat ugyanis a vállalat likviditása – hívta fel a figyelmet az HSBC egyik elemzője.
A vergődésnek több oka is van. Egyrészt a brit márka értékesítése nem pörög abban az ütemben, mint azt korábban remélni lehetett. Az értékesítés növekedését 2020-ban a Covid, azóta pedig a chiphiány fékezi, ráadásul idén az autóértékesítés globálisan visszaeshet a magas finanszírozási költségeknek köszönhetően.
És bár csak pár ezres értékesítésről beszélhetünk, ez közvetetten az Aston Martin árazási erejét is érintheti. Emellett mindenképp negatívum a részvényesek számára az erős dollár, hiszen a felhalmozott, több mint 1,3 milliárd fontnyi adósság túlnyomó része ebben a devizában denominált. Harmadrészt a termékportfólió átalakítása nagy beruházással jár. Ezek eredőjeként félő, hogy idén tovább égetheti a készpénzt a társaság.
A jelenleg 1,6 font környékén kereskedett Aston Martin részvények lassan leginkább a lottószelvény kategóriájába kerülnek, ennek ellenére kár lenne temetni a brit márkát. A befektetők között a nagytulajdonos Lawrence Stroll mellett a Daimler, valamint a Forma-1-ben szereplő Mercedes csapatot nyolc világbajnoki címig repítő csapatfőnök, Toto Wolff neve is szerepel. Az ő jelenlétük az optimisták számára garanciát adhat, hogy az egykor nagy népszerűségnek örvendő márka ismét régi fényében tündököljön.
Az Aston Martin szenvedése azért is szembetűnő, mert az elmúlt években kiéhezett a világ az új tőzsdei sztorikra – főleg, ha valami ikonikus, luxusmárkához kapcsolódnak. Ékes példa erre a Porsche AG 2022 szeptember végi tőzsdei debütálása, ami óriási siker a Volkswagen csoport és az IPO-t lejegyző befektetők számára egyaránt. Ráadásul a német brand kibocsátása úgy lett sikeres, hogy a tranzakció ütemezése korántsem volt a legjobb, hiszen a német DAX index szűk két éves mélypontjával szinte tűpontosan egybeesett.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.