Komolyabb fejtegetések nélkül ki lehet mondani, hogy amíg a politikusok igyekeznek lelkiismeretfurdalást kiváltani a hétköznapi emberekből a karbonlábnyomuk csökkentése érdekében, a vagyonosodó szűk európai elit minderre fittyet hányva éli tehermentes életét.
Miközben turisták hada heroikus küzdelmet folytatott a nyugat-európai reptereken tapasztalható, sztrájkokkal és járattörlésekkel tarkított őskáosszal 2022 nyarán, addig az európai elit biztosra ment – egyre nagyobb számban élt a magánrepülőgépek nyújtotta kényelem lehetőségével.
Az európai légiközlekedés igyekszik visszatápászkodni a koronavírus előtti szintekre, a Greenpeace riportja alapján viszont a polgári repülés szűk szegmense soha nem látott fellendülésen megy keresztül. Európában a magánrepülőgép forgalom 2021-hez képest megdöbbentő mértékben, 64 százalékkal nőtt a tavalyi évben. Ezzel az utak száma 2021-ről 2022-re 350 ezerről közel 573 ezerre növekedett, a járatok 55 százaléka pedig a 750 kilométert sem érte el. A legforgalmasabb országok Nagy-Britannia, Németország és Franciaország voltak, míg a legnépszerűbb desztinációk Londont, Nizzát, Párizst és Genfet vették célba.
A globális környezetvédő szervezet tanulmánya alapján ettől is vérlázítóbb, hogy a magánrepülőgép forgalom teljes károsanyagkibocsátása 550 ezer európai lakos éves kibocsátásával egyezetett meg 2022-ben, miközben a kontinens az elmúlt legalább 500 év legszárazabb nyarát tudhatta maga mögött.
Forrás: Greenpeace, Guardian
(Borítókép: európai elit légi közlekedése, forrás: Getty Images)
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.